Ερώτηση του ΚΚΕ στην Ευρωβουλή για τις Κατολισθήσεις στα Λαγκάδια
Στις 9 Απριλίου 2025, η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον ευρωβουλευτή Κώστα Παπαδάκη, υπέβαλε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις επικίνδυνες κατολισθήσεις στη Γορτυνία. Οι κατολισθήσεις αυτές έχουν προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην εθνική οδό Τρίπολης – Πύργου (ΕΟ 74) και η κατάσταση συνεχώς επιδεινώνεται.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΚΚΕ, τα τελευταία περιστατικά τον Μάρτη και τον Απρίλη, που είχαν ευτυχώς ως αποτέλεσμα μόνο υλικές ζημιές, έχουν αυξήσει την αγανάκτηση των κατοίκων. Οι συγκεκριμένοι κάτοικοι προγραμματίζουν παρεμβάσεις και κινητοποιήσεις προκειμένου να διεκδικήσουν την άμεση επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.
Εξαιτίας των κατολισθήσεων, η οδός ΕΟ74 έχει διακοπεί, καθιστώντας αδύνατη την εκτέλεση ακόμα και βασικών καθημερινών εργασιών για τους κατοίκους της γύρω περιοχής. Η γενικότερη οδική υποδομή στην περιοχή είναι σε κακή κατάσταση, αφού οι παράδρομοι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν έναν μεγάλο αριθμό οχημάτων. Ιδιαίτερα, η κατάσταση στον παραλίμνιο δρόμο που συνδέει τις περιοχές Τροπαίων – Κοντοβάζαινας με την Εθνική Οδό Πατρών – Τρίπολης (111), καθώς και της πρόσβασης προς τα Λουτρά Δημητσάνας, δεν επαρκεί για τη διακίνηση μεγάλων οχημάτων. Αυτή η κατάσταση επιπλέον επηρεάζει αρνητικά τη διακομιδή ιατρικών περιστατικών από το Κέντρο Υγείας Τροπαίων, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία των κατοίκων.
Η κατάσταση αυτή είναι χαρακτηριστική των συνεπειών που προκύπτουν από τη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ακολουθεί η κυβέρνηση της ΝΔ και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, οι οποίες δίνουν προτεραιότητα στο κόστος και το όφελος. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας έχει κηρυχθεί ως «μη επιλέξιμος» για χρηματοδότηση λόγω των κριτηρίων «ανταποδοτικότητας». Η επισκευή και η συντήρηση οδικών αρτηριών θεωρείται «ανταποδοτική» μόνο όταν προάγει τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων και εξυπηρετεί στρατηγικές που σχετίζονται με στρατιωτική κινητικότητα.
Είναι ιδιαίτερα προκλητικό το γεγονός ότι τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει μέσω του προγράμματος ReaArm Europe 800 δις ευρώ για την πολεμική βιομηχανία, οι ανάγκες των πολιτών στην Αρκαδία και σε όλη την Ελλάδα για ασφαλείς και σύγχρονες οδικές υποδομές παραμένουν σε δεύτερη μοίρα. Οι κάτοικοι ζητούν να μην επιβαρυνθούν οικονομικά για την αποκατάσταση της υποδομής μέσω των ήδη περιορισμένων κονδυλίων των δήμων, αλλά να διατεθούν όλα τα αναγκαία χρηματικά ποσά από τον προϋπολογισμό της πολεμικής προετοιμασίας.
Βασισμένος σε όλα τα παραπάνω, ο κ. Παπαδάκης υπέβαλε τα εξής ερωτήματα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή: «Πώς τοποθετείται η Επιτροπή στο επείγον αίτημα των κατοίκων της Αρκαδίας και των μαζικών φορέων τους για άμεση χρηματοδότηση και υλοποίηση του ζωτικού έργου της Εθνικής οδού Τρίπολης-Πύργου, στο τμήμα Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία; Πώς σχολιάζει το γεγονός ότι η πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων, με βάση το κόστος-όφελος, αφήνει σημαντικές οδικές αρτηρίες ασυντήρητες, ανολοκλήρωτες και επικίνδυνες για τη ζωή των πολιτών;»
Η πρωτοβουλία αυτή από το ΚΚΕ αναδεικνύει τις σοβαρές αδυναμίες των κρατικών υποδομών και θέτει σε προτεραιότητα την ανάγκη για άμεσες και αποφασιστικές δράσεις για την ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών της περιοχής.